Living Histories: Egypt

 

....

Living Histories: Egypt

improvisation with the audio materials taken from various versions of the history of ancient Egypt, made in different places and times (opening artist for AGF's performance)

Sounds Like THIS festival, Leeds

2018 (17 March 2018)

..

Living Histories: Egypt

古代エジプトを焦点に、異なる場所や時代の中で作られた「歴史」を音素材として扱う即興演奏(AGFのオープニングアクト)

『Sounds Like THIS festival』(リーズ)

2018年(2018年3月18日)

....

Screen Shot 2018-03-16 at 10.34.51.jpg

....

This work is the sonic improvisation with the audio materials with the audio materials taken from various versions of the history of ancient Egypt, made in different places and times. With the work, the artist has two primary interests. 

Firstly, he attempts to contrast the liveness with his improvisation and the deadness of the materials. The documentaries and the books on ancient Egypt tell stories of dead objects. As the documentary and the books are ‘recordings’, they are dead too. By improvising with such audio materials, the artist unfolds another version of the ‘afterlife’ of the dead objects, or another version of history within his live performance. 

Secondly, the differences between the histories of the same topic is another underlying focal point of this work. Through the process of gathering historical materials, the artist started to wonder how we believe or accept one version of history. Not only the literal contents of descriptions, but the tone of voice, the music and sounds used to deliver the history differ from material to material. By improvising with the documentaries and the texts from different times, places and authors, the fragility and the inherent uncertainty of the act of recording history emerges. The audio materials include BBC documentaries, BBC radio programmes, NHK (Japan's national public broadcasting organisation) documentaries, the books written by American scholars, the Histories of Herodotus written in 440 BC. 

Some materials retain their narrative meanings, some are abstracted and dissolved into sonic elements, and some go between the two states ambiguously.
What the artist creates through the process would organically keep transforming between soundscape, music, texts and history.

Sample list

Egypt, Greece and Rome (Charles Freeman, 2013, Audible)

A History of the World in 100 Objects, Mummy of Hornedjitef, Making Us Human (2,000,000 - 9000 BC)  (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum partnership)

A History of the World in 100 Objects, Rhind Mathematical Papyrus, The Beginning of Science and Literature (1500 - 700 BC)  (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum partnership)

A History of the World in 100 Objects, Sphinx of Taharqo, Old World, New Powers (1100 - 300 BC) (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum)

A History of the World in 100 Objects, Rosetta Stone, Empire Builders (300 BC - 1 AD) (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum)

Ancient Egypt - Life and Death in the Valley of the Kings, Life (Dr Joann Fletcher, 2013, BBC Two)  

Ancient Egypt - Life and Death in the Valley of the Kings, Death (Dr Joann Fletcher, 2013, BBC Two)  

Egypt's Lost Queens (Joann Fletcher, 2014 BBC Two)

Histories (Herodotus, 440 BC, Audible)

NHKスペシャル 知られざる大英博物館 第1集「古代エジプト 民が支えた3000年の繁栄」 (2012, NHK)

The Nile (2012, BBC Radio 4)

In Our Time, The Egyptian Book of the Dead (Simon Tillotson, 2017, BBC Radio 4)

In Our Time, The Tale of Sinuhe (Thomas Morris, 2014, BBC Radio 4)

Red Land, Black Land, Daily Life in Ancient Egypt (Barbara Mertz, 2008, Audible)

..

古代エジプトを焦点に、異なる場所や時代の中で作られた「歴史」を音素材として扱う即興演奏である本作品には、主たる視点が二つ存在する。

一つは、即興行為における「ライブ性」と、素材の「死者性」 を対照させる試みである。古代エジプトに関するドキュメンタリーや書物は、デッドオブジェクトについて語っている。それらのドキュメンタリーや書物は「記録」であるという観点から、作家はそれらもまたデッドオブジェクトとして見ている。そういった音素材を使って即興演奏をすることによって、作家はデッドオブジェクト、ある一つの「アフターライフ」、あるいはある一つの歴史のバージョンを、パフォーマンスの中で展開する。

二つ目の視点は、同じテーマを扱う歴史間に存在する差異について。歴史素材を収集する過程において作家は、私たちがどのようにしてある一つの歴史のバージョンを信じる、あるいは受け入れているのか、ということについて考え始めた。記述内容のみならず、声のトーン、歴史を伝えるためにそこで使われている音楽や音といった要素も、素材によって異なる。違う時代、場所、作者によるドキュメンタリーやテキストを扱って即興行為をすることによって、歴史を記録するという行為に内在する脆さや不確実性が立ち上がる。音素材はBBCのドキュメンタリー、BBCのラジオ番組、NHKのドキュメンタリー、アメリカの学者による書籍、ヘロドトスが紀元前440年に書いた『歴史』などを含む。

ある素材は意味性を保ったまま再生され、またある素材は音の要素へと抽象化あるいは溶解され、ある素材はそれらの間を曖昧に行き来する。
作家がこれらのプロセスの中で作り出すものは、サウンドスケープ、音楽、テキスト、歴史の間を有機的に変容し続ける。

サンプルの出典

Egypt, Greece and Rome (Charles Freeman, 2013, Audible)

A History of the World in 100 Objects, Mummy of Hornedjitef, Making Us Human (2,000,000 - 9000 BC)  (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum partnership)

A History of the World in 100 Objects, Rhind Mathematical Papyrus, The Beginning of Science and Literature (1500 - 700 BC)  (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum partnership)

A History of the World in 100 Objects, Sphinx of Taharqo, Old World, New Powers (1100 - 300 BC) (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum)

A History of the World in 100 Objects, Rosetta Stone, Empire Builders (300 BC - 1 AD) (Neil MacGregor, 2010, BBC Radio 4 / British Museum)

Ancient Egypt - Life and Death in the Valley of the Kings, Life (Dr Joann Fletcher, 2013, BBC Two)  

Ancient Egypt - Life and Death in the Valley of the Kings, Death (Dr Joann Fletcher, 2013, BBC Two)  

Egypt's Lost Queens (Joann Fletcher, 2014 BBC Two)

Histories (Herodotus, 440 BC, Audible)

NHKスペシャル 知られざる大英博物館 第1集「古代エジプト 民が支えた3000年の繁栄」 (2012, NHK)

The Nile (2012, BBC Radio 4)

In Our Time, The Egyptian Book of the Dead (Simon Tillotson, 2017, BBC Radio 4)

In Our Time, The Tale of Sinuhe (Thomas Morris, 2014, BBC Radio 4)

Red Land, Black Land, Daily Life in Ancient Egypt (Barbara Mertz, 2008, Audible)

....