Contact Points with Tübingen Soundscape / site-specific audiovisual improvisation

 

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Contact Points with Tübingen Soundscape

site-specific audiovisual improvisation

GENERATE!° Festival for Electronic Arts 2017, Shedhalle Tübingen, Tübingen, Germany

2017

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Contact Points with Tübingen Soundscape

サイトスペシフィック・オーディオビジュアル・即興パフォーマンス

GENERATE!° Festival for Electronic Arts 2017, Shedhalle Tübingen(ドイツ、チュービンゲン)

2017年

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The recording of the performance..パフォーマンスの録音

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‘David Lowenthal has written: “Perception of scenery is only open to those who have no real part to play in the landscape.”’ (R. Murray Schafer, 1994) For this performance, Kakinoki resides in Tübingen for a certain period, and soaks himself in the soundscape of the city. He fixes the sound objects taken from the Tübingen soundscape in audio files, and then curves and fluidifies them into his own soundscapes through audiovisual improvisation.

Through the improvisation, the audience would sonically experience Kakinoki’s journey into the city. There, the recorded external reality will be abstracted into Kakinoki’s internal responses, imagination and ideal soundscapes. What he attempts to show is not the analytical presentation of the total soundscape of Tübingen, but rather, ‘a sensation, not a finished work of art’, which is ’the “primary process” of making contact with matter’ (Robert Smithson 1996), the soundscape.

This improvisation is his process of seeking the contact points with the city. The generated visuals indicate his physical intervention in the soundscapes, and sonic transformations. As he manipulates and uses the sounds with his hands during the performance, the contact points would be where the city is embodied and integrated with him, or where his mind and body are absorbed by the city. By referring to Thomas McEvilley, there is the aspect of letting the outside world into the performing space (McEvilley, 1992) in this work.

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チュービンゲンの音景から採取した音をデータとして固定し、それらをオーディオビジュアル 即興演奏の中で解体していくことで、自身の音景を彫り出していく。 即興内で、鑑賞者はKakinokiの旅程を音響的に体験する。そこでは録音された現実世界が、彼の内的な応答、想像、そして理想の音景へと抽象化される。Kakinokiが提示するのは、チュー ビンゲンの音景の分析ではなく、ロバート・スミッソンが言うところの、物との接触における一次過程、つまり完成された作品ではない、彼自身の感覚そのものである。

このパフォーマンスは、街との接点を探す過程である。生成される映像は音景への介入行 為と、音響の変容を示す。自身の手を使って音を抽象化していくため、接点において、街はKakinokiの身体上で肉体化し、彼の思考と身体は街に取り込まれていく。この作品には、トーマ ス・マクェヴィリーを引用すれば、「パフォーマンスの空間に外界を取り入れる」という観点が存在している。

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